Thursday, February 7, 2013

Jiran, Kera dan Kahwin

Cuaca pagi tadi agak cerah sebelom mendung berarak. Aku berdiri di dapur membelek-belek apa yang ada untuk aku sediakan sarapan pagi. Mata aku yang masih mengantuk dan kemalasan aku yang membuak-buak bagai gunung berapi yang nak meletup membuatkan aku malas nak membeli sarapan di warung yang berdekatan.

Dengan kudrat yang ada, aku goreng cucur ikan bilis. Semua bahan telah aku sediakan. Semua bahan yang aku sediakan aku campak ke dalam blender lalu aku kisar halus semua tu termasuk ikan bilis. hahahaa
Siap sediakan sarapan, aku tanak nasik. Jiran sebelah aku yang aku panggil Mak Itam n Mak Anjang baru balik ke rumah dari kedai, terjerit-jerit panggil bapak aku... Mak Anjang ni tak kahwin walaupun umur dia dah tua.. ermmm tak da jodoh katanya.

"Usop....Usop.....Usop...!!"

Abah masih nyenyak tidur, entah sedar atau tidak dengan panggilan Mak Anjang. Suara nyaring Mak Anjang yang ala-ala Nicky Minaj tu membuatkan aku terpanggil untuk keluar tengok apa yang berlaku. Rupa-rupanya ada masalah dengan seekor kera yang merosakkan bunga hiasan beliau.

"Keri...Abah tido ea?..."

"Ha ah"

"Kera ni haaa rosakkan bunga, habis dia patah-patahkan haaa.., nanti suruh abah tangkap ke halau.. rumah ni takda lelaki sebab tu kera tu tak takut.."

"Kahwin laaaa...." sambil tersengih2... *puaka face*

No comments: