Tuesday, November 27, 2012

Untuk Mak....

Assalamualaikum Mak...

Kalau mak ada kat sini lagi,
ada banyak benda kita nak cerita....
Tapi...
Mak dah takda.. kita dah takda tempat nak
cerita lagi... Sapa je yang nak dengar cerita anak mak ni.
mak je yang selalu dengar apa yang kita nak bgtau.
Tapi kita tetap akan cerita kat mak melalui doa kita.
mak jangan risau, setiap hari kita akan kirimkan mak doa.

Mak....
dulu kita pernah janji nak bagi mak itu,
nak bagi mak ini..... 
tapi,
semua tu dah jadi janji yang tak tertunai.
mak tak sempat nak tengok kita grad,
mak tak sempat nak tengok kita kerja,
mak tak sempat nak tgk kita kawen,
banyak mak tak sempat....
tapi takpa, semuanya kita akan cerita kat mak 
melalui doa... itu je utusan yang boleh kita sampaikan
sekarang ni,...

Lepas mak takda, kita selalu nangis sorang sorang,
kalau dulu kita slalu nangis depan mak, 
sekarang kita menangis sorang sorang... 
Kita selalu tengok gambar mak.. Mak jangan risau,
kita akan selalu ingat muka mak...

Mak nak tahu tak,
lepas mak pergi,
udin hantar kita kat stesen...
selalunya mak yang hantar, 
mak sakit ke tak ke, mak tetap nak hantar anak
mak yang degil ni..... kalau mak hantar
kita cium mak banyak kali...
tapi hari tu, takda sapa nak cium kita...
takda sapa nak pesan kat kita suh gunting rambut lepas ni...

mak ingat tak,
masa kita balik dari langkawi ritu,
mak suh kita gunting rambut sebab rimas,
balik tu kita gunting...
Kita tak sangka itu kali terakhir mak akan suruh kita 
gunting rambut....
Itu kali terakhir kita cium mak
saat mak hantar kita balik kolej...
Itu kali terakhir kita dengar suara mak...

Minggu tu kita nak balik,
tapi ada aral...
kalau la kita balik jer minggu tu
mesti kita dapat jumpa mak,
mesti kita dapat tengok mak senyum,
mesti kita dapat dengar mak pesan pesan...
kita rindu mak....

mak banyak sangat
berkorban untuk kita...
untuk anak anak mak...
untuk abah....
takda sapa boleh challenge mak..
masakan mak memang terbaek...
tiap kali kita balik, mak mesti tanya nak makan apa,
nak minum apa.....
kadang kadang mak baring sebelah kita
cuma nak tengok kita...
nanti bila kita balik, 
kita pulak yang datang tengok mak k...
mak jangan risau abah n semua anak mak 
akan ingat mak selalu... 
mak selalu dalam doa kami...

Kita rindu mak...
Kalau boleh kita nak mimpi mak selalu,
tapi sejak mak takda,
kita tak boleh mimpi,
puas kita paksa nak mimpi jumpa mak,
tapi tak boleh.... mak tak nak jumpa anak mak ke,
atau mak tak nak kita nangis...
anak mak ni tak kuat mak.
Hari tu masa makan nasik ngan noi,
kita nampak sambal belacan mak cik buat
macam kuah kacang yang mak selalu buat kat kita.
Mak je yang tahu kita suka sangat sambal kacang
mak buat
makan dengan nasik... 
menitis air mata...
lepas tu noi tegur dia cakap "sudah jangan kenang"
.....................

Mungkin kita banyak susahkan mak kat dunia,
tapi kita taknak mak susah kat sana...
kita sentiasa harap agar tuhan
sentiasa terima doa kita untuk mak...
Harap mak sentiasa senyum di sana,

~Al fatihah buat mak yang jauh di sana~

3 comments:

Ummu Umarah @ Fatihah said...

Al fatihah utk arwah mak...
mudah2an urusan beliau di sana lancar dan berada di kalangan org2 yang soleh/ solehah.. aamiin ya Rabb...

hasbunallah wa ni'mal wakil ya fikree :')

yaya said...

Salam fik,takziah bt kau n fmly. ta tau plak mak kau da tak dek..al-fatihah bt arwah mak kau.n be strong k..thun ni thun mngejutkan aku, msuk kau 3 kwn ak khilangn mak thun yg sma.kwn ak sdh ak pn sdh. bru2 ni lecturer ak pn mninggal..insyaAllah ak doakan smua mak kwn2 ak d tmptkn dlm klangn org2 pilihan Tuhan.

アマイラル Elric said...

salam fik,

ak mungkin lambat baca post ko ni, tp still ak rasa gak ape yg ko tulis ni.. al-Fatihah utk arwah mak ko k... ak mungkin ade mak lagi, tapi ak stll rasa empati dengan apa yang ko rasa.. Semoga arwah ditempatkan dalam kalangan orang-orang beriman...