Thursday, October 20, 2011

Senyumlah Pada Diri Sendiri


Sediakan payung sebelum hujan....
Usaha dahulu sebelum berjuang....

Assalamualikum..

Pernah tak korang rasa sedih.
Pernah tak korang rasa hepi.
Pernah tak korang rasa marah.
Pernah tak korang rasa dipinggir.
Apa pun yang korang rasa, senyumlah pada diri sendiri.

Bukan mudah nak senyum untuk diri sendiri. Apabila korang dalam kesenangan, semua orang tumpang kesenangan korang. Semua orang macam tu. Bila ramai yang dekat ngan korang, korang senyum sebab gembira. Tapi kalau korang dalam kesusahan, tak ramai yang nak rapat-rapat ngan korang. Masa tu mampu tak korang nak tersenyum. Jadi belajarlah senyum untuk diri sendiri.

Bila ada orang gembira, korang tumpang gembira. Korang tumpang senyum. Korang senyum untuk orang lain. Maka senyum itu wajarkah bila kita selalu tayangkan pada orang lain tapi kita tak penah senyum pada diri sendiri. Zalimnya kita pada diri kita sendiri.

Bila ada orang dalam kesusahan @ kesedihan. Berilah nasihat dalam senyuman. Menenangkan hati teman yang dalam kegelisahan lebih baik dari memberi cadangan untuk menyelesaikan masalah. Ramai orang silap dengan memberi penyelesaian masalah dalam keadaan yang mengikut hati. Senyumlah semasa memberi nasihat atau kata-kata semangat, nescaya apa yang korang cuba sampaikan adalah apa yang baik dan diterima seadanya.

Bila korang dapat sesuatu pengiktirafan yang membanggakan, senyumlah pada diri sendiri. Bukan menunjukkan kita seorang yang bangga ataupun riak. Tapi raikanlah diri sendiri dengan senyum. Hadiahkanlah diri sendiri senyuman yang terbaik. Jalani kehidupan korang dengan senyuman....

Senyumlah wahai temanku walau sesusah manapun kalian cuba untuk senyum.
pesanan ini dibawakan oleh AKU FIKREE.

3 comments:

afdhal shinoda said...

fikk... aku mintak maap..
btw, senyum slalu... =)

Biskoot said...

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

izzatzaid said...

:)