Thursday, August 11, 2011

Zakat.

Assalamualaikum....

Bertemu kembali. Aku mahu berbincang mengenai pembayaran zakat fitrah. Zakat fitrah ini juga dikenali sebagai zakat Ramadhan, zakat puasa, zakat badan dan zakat Fitri. Selepas menunaikan kewajipan kita berpuasa dibulan ramadhan, tibalah masa untuk membayar zakat fitrah menyempurnakan rukun islam yang ke-5 .

Syarat zakat fitrah :
  • ISLAM
  • Mempunyai sesuatu (makanan, harta, atau wang) yang lebih daripada keperluan diri sendiri dan keperluan orang yang ditanggung nafkahnya untuk satu hari siang dan malam Hari Raya itu.
  • Dapat menemui dua masa – akhir Ramadan dan awal Syawal. Orang yang meninggal dunia sebelum terbenam matahari atau anak yang dilahirkan selepas matahari terbenam malam satu Syawal itu tidak wajib fitrah ke atasnya.

Waktu mengeluarkan zakat fitrah terbahagi kepada 5:

  • Waktu wajib: Apabila terbenam matahari akhir 30 ramadhan sehingga terbit matahari esoknya.
  • Waktu yang paling afdhal: Sebelum Solat Sunat Hari Raya.
  • Waktu sunat: Sepanjang bulan Ramadhan.
  • Waktu makruh: Selepas solat sunat hari raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal.
  • Waktu haram: Selepas terbenam matahari satu Syawal.
Informasi ini aku ambil dari wikipedia. Aku pun takda lah nak menghafal semua ini, aku biasakan mengingat pembayaran zakat fitrah sepanjang bulan ramadhan. Bukankah senang begitu. Jadi pada sesiapa yang belum menunaikan zakat, silalah ke kaunter-kaunter pembayaran di masjid-masjid yang berdekatan.

Aku? Sudah terlaksana. Tetapi, bapa aku yang tunaikan. Aku pernah membayar zakat untuk diri aku sendiri padan tahun lepas semasa aku menghabiskan bulan ramadhan aku di UTM.

Sekian sahaja.






6 comments:

Anonymous said...

kalau kite sbgai student, wajib ke? lagi satu, tiap tiap tahun kne tunaikan ke?

mohd fikree bin yusof said...

aku ada pergi suatu kursus ni.... ada la sorang yang berpangkat haji ni dia bukak topik zakat dalam perbincangan tu. dan dan aku kene jawab soklan, dia kata dah jatuh hukum wajib kat kita sebab kita berkemampuan untuk membayar zakat tu. sebabnya, duit belanja yang parents kita bg tu adalah sumber pendapatan kita. jadi kita mampu. tapi, kalau parents bayar boleh lg sebab kita still bawah tanggungan dia... lebih baik kalau boleh bayar sendiri... heheeee untuk pendapat lain sila tanya org yg lebih layak... kih3

abe kacak said...

ak tau...kt nube kn...he3

mohd fikree bin yusof said...

i wonder sape la abe kacak ni.....

abe kacak said...

x kan x knal kottttttttttt....=)

mohd fikree bin yusof said...

alamak....sapa nih,..hahaha stalker