Sunday, February 21, 2010

CERITA BERSIRI>>>HAHAHA( sepatu kuning 1 )

kenyamanan udara pagi menggerakkan aku dari tidur ku. badanku masih lagi diselubungi kain selimut tebal yang dibeli oleh abang aku di australia. sungguh nyaman dan hangat. aku menoleh jam loceng yang berada di meja sebelah kepala ku. jam menunjukkan pukul 5.30 pagi. lantas aku menggeliatkan badan ku untuk mencari kekuatan mengangkat tubuhku dari tilam katilku yang empuk bagaikan aku tersadai di kepulan awan yang lembut dan terawang-awang. aku berusaha menggerakkan badan ku yang longlai ini kearah bilik air yang hanya beberapa langkah dari katilku. sengaja aku meminta ayah membuat bilik air di dalm kamarku supaya aku senang bersiap-siap.
selesai mandi aku lekas berwuduk untuk menunaikan solat fardhu subuh.
" sejuknya......"
menggigil aku keluar dari kamar mandi. cepat2 aku menukar pakaian yang bersih untuk aku menghadap tuhan yang esa. waktu itu jam menunjukkan pada pukul 6.15 pagi. selesai menunaikan solat aku termenung sebentar di tepi jendela bilikku. melihat keindahan alam pada waktu pagi. indahnya memang luarbiasa. bunyi ayam berkokok dan kicauan burung pagi2 sebegitu menjadi muzik pagi aku. merdu. jarang aku dapat hayati susana begitu. ayam dan burung itu seolah-olah mengatakn selamat pagi kepadaku. aku tersenyum sendirian. mataku memandang setiap pelosok muka bumi yang mampu dipandang dari jendela bilik aku. sedar tidak sedar, lama aku memerhatikan keindahan ciptaan tuhan. matahari sudah pun menyinarkan bumi malaysia. sedikit demi sedikit,ia mulai menampakkan bilah2 cahayanya.
cantik. permandangan matahari terbit memang sukar untuk aku hayati ketika berada di bandar. susananya memang berbeza sekali dengan suasana di kampung.
" alangkah bertuahnya aku kalau aku dapat cuti lama2" hati kecil aku terdetik.
"man! man! " jeritan suara mama aku memanggil aku.
" barangkali memanggil untuk bersarapan mungkin " fikiran aku berkata.

Abdul Rahman bin Danial, nama yang didaftarkan untuk aku. nama yang dipilih oleh mama dan papa aku sendiri. nama yang aku terima seadanya sejak aku mengenali diri aku sendiri.nama yang tidak asing bagi aku lagi.

Aku laju menuruni tangga ke meja makan bersedia menyantap sarapan pagi.
" wow, nasi lemak!" spontan reaksi aku.
" kenapa man? " tanya mama aku hairan melihat reaksi aku.
" hehehee....lama mama tak masak nasi lemak. Man kan suka makan nasi lemak mama "
"oowwhhh, nanti mama masak selalu ye "
" terima kasih mama"

Selesai bersarapan aku lantas ke ruang beranda hadapan rumahku melihat suasana kampung pada waktu pagi. cantik. segar udaranya. aku berjalan-jalan di halaman rumahku sambil melihat bunga-bunga yang ditanam oleh ayah aku. semuanya menjadi.
" ayah kalau pasal tanam menanam ni memang pakar " hati aku berkata perlahan.

No comments: