Thursday, August 18, 2011

Merdeka = Pertandingan


Sudah terbiasa sejak dari kecil lagi, setiap kali menyambut 31 Ogos, mesti akan ada pertandingan. Aku tidak lari dari aturan pentadbiran negara ini. Kalau dekat sekolah dulu, aku selalu je masuk pertandingan melukis. Dulu suka melukis.

Alkisahnya masa aku darjah lima, satu-satunya kenagan aku dapat hadiah masa pertandingan bulan merdeka ni. Aku lukis gambar tokoh-tokoh sejarawan negara. Takda la nampak real. Tapi ok la bg budak berumur 11 tahun. Kisahnya bermula bila kawan-kawan aku yang tak pandai melukis tengok lukisan aku.

"Fik, lukiskan gambar muka tu kat aku? Lawa-lawa tau." minta kawan aku sorang ni.

"Heishhh... Banyak cantik muke ko.." hati aku berontak

Aku tak kisah laa kalau nak mintak tolong. Tapi............. contest kot!! Paling buat aku hangin, permintaan dia tu berbaur suruhan. Macam s#$t jeh. haha.. Kawan punya pasal, aku lukis ala kadar je. huuhu

Tapi lukisan aku bukanlah menang no 1. Ada la nombornya. haha

Sebenarnya orang-orang besar ni nak bagi kita semangat menyambut kemerdekaan. Dorang buat contest ni supaya kita kenal negara kita. Masa ni la kita nak ingat semula tokoh negara kita, kisah negara kita ataupun kisah orang tua kita yang sempat hidup semasa zaman sebelum merdeka.

Sekarang umur aku dah 20 tahun. Aku masih terikat dengan sistem aturan negara yang mempromosikan kemerdekaan dengan segala macam pertandingan. Sebenarnya, melaui pertandingan inilah aku dapat kenal erti sebenar kemerdekaan.

patriot ke aku ,




8 comments:

Fadzlina Zaman said...

style pic! nak tiru sat ag! eheheh

sufi said...

walawweee ... cool !

mohd fikree bin yusof said...

Fadz : hahahahaaaa...... i like...

Cik Sufi : Cool yeahhhh....

Fee Hafeezah ketuk keyboard said...

Ya Allah, kau giler semangat merdeka doe.. HAHA..

aku mood nk raya je..merdeka hold dulu..haha :P

mohd fikree bin yusof said...

hahahahaa..... biasa ler... takpa2, raye nanti aku tukar background rayer plak.... hihihi

sufi said...

tp fik nmpk kurus kt pic tu ...

sufi said...
This comment has been removed by the author.
mohd fikree bin yusof said...

dok umah berat turun........